افزایش تقاضای مصرف برق در کشور به حوالی ۸۰هزار مگاوات در تابستان داغ امسال، خاموشی را نه‌تنها به صنایع و حوزه کشاورزی کشانده، بلکه خانه‌ها و محله‌ها را هم این روزها و شب‌ها به کرات در سیاهی فرو برده و نگرانی فعالان بخش خصوصی را برای تشدید ناترازی انر

محاسبه قبض پرمصرف‌ها با ضریب ۵

به گزارش قدس آنلاین و براساس اعلام وزارت نیرو در شب‌های جاری اوج بار شبانه مصرف برق نیز از ۷۰هزار مگاوات عبور کرده و وزارت نیرو همان‌طور که مشترکان خوش‌مصرف و صرفه‌جو را به پاداش صرفه‌جویی میهمان کرده، برای بدمصرف‌ها و پرمصرف‌ها خط و نشان کشیده و با آنان برای قطع بی‌چون و چرای برق اتمام‌حجت کرده است تا شاید بدین‌وسیله مدیریت مصرف را در دستور کار این مشترکان بگنجاند.


۲۵ درصد مشترکان، نیمی از برق خانگی را مصرف می‌کنند
در روزهای اخیر و به گفته محمد الله‌داد، معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر به دلیل پایداری هوای گرم (تا اواسط هفته) بیش از ۳۰روز را با رشد مصرف بیش از ۸درصدی و با اوج ‌بار نزدیک به ۸۰هزار مگاواتی سپری کرده‌ایم که این رقم بیش از سه برابر میانگین جهانی است و فشار زیادی را به شبکه برق وارد می‌کند.
لازم به ذکر است هم‌اکنون آمار مشترکان خانگی برق به نزدیک رقم ۳۲میلیون رسیده که براساس اعلام توانیر و وزارت نیرو ۷۵درصد از آنان در سطح الگوی تعریف‌شده، برق مصرف می‌کنند و ۲۵درصد از مشترکان حدود نیمی از برق مصرفی خانگی را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که ۱۵درصد از مشترکان تا ۱/۵برابر الگو، ۸درصد ۱/۵ تا ۲/۵ برابر الگو و ۲درصد از مشترکان بیش از ۲/۵برابر الگو برق مصرف می‌کنند و گفته می‌شود همین مشترکان پله آخر به تنهایی ۸درصد از کل مصرف حوزه خانگی را به خود اختصاص داده‌اند که خط و نشان‌های وزارت نیرو برای قطع برق بیشتر متوجه همین مشترکان است که با احتمال صدور قبض‌های میلیونی با آنان اتمام‌حجت شده است.
بر اساس اعلام وزارت نیرو و با توجه به ماده ۶ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، «تخصیص یارانه به مصارف بالاتر از الگو ممنوع بوده و تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای میزان مصارف کمتر از الگو، مازاد بر الگو تا ۱/۵برابر، مازاد بر الگو تا ۲/۵برابر و میزان مصارف بیش از ۲/۵برابر به ترتیب با ضرایب ۰/۵، ۱/۵، ۲/۵ و ۵ برابر هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت می‌شود».

 ناترازی، با سرمایه‌گذاری طی دو سه سال رفع می‌شود
نگرانی از تأمین انرژی و افزایش قابل‌توجه فاصله میان مصرف تا میزان انرژی تولیدی کشور (به‌ویژه برق) بر هجدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم سایه انداخت و فعالان بخش خصوصی درخصوص تداوم این رویه در سال‌های پیش‌ رو ابراز نگرانی کردند.
رئیس کمیسیون انرژی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این جلسه گفت: تأمین انرژی و عبور از مرز ۷۹هزار مگاوات در مصرف برق نشان‌ می‌دهد افزایش قابل‌توجهی میان تولید و مصرف ایجاد و امسال این گپ بزرگ‌تر شده است به گونه‌ای که خاموشی‌ها در ابتدا با صنایع آغاز شد و سپس به کشاورزی‌ها و درنهایت هم به خانه‌ها رسید.
حمیدرضا صالحی افزود: تدوام این وضعیت بی‌شک بحران جدی برای سال آینده خواهد بود و باید فکری اساسی شود. این مشکل تأمین انرژی در تابستان برای برق و در زمستان برای گاز، برای ما که یک کشور غنی از منابع هستیم، چندان جالب نیست و می‌توان با استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف بر این معضل فائق آمد. اما در حال حاضر این اقدام‌ها تعطیل است، چراکه تاکنون دولت دخالت داشته و به هر دلیلی، نتوانسته منابع انرژی لازم را تأمین کند و در حالی که خود در رفع ناترازی انرژی اقدام مؤثری نداشته، به فعالان بخش خصوصی نیز اجازه فعالیت و بهره‌وری مناسب از نیروگاه‌ها را نداده است.
به گفته وی طی دو سه سال اخیر، درآمد دولت کم نبوده اما آن‌گونه که باید، سرمایه‌گذاری نشده است.
صالحی افزود: با سرمایه‌گذاری جدید می‌توان در بسیاری از نیروگاه‌های کشور، ظرفیت‌های خوبی ایجاد و طی دو سه سال، بخش عمده‌ای از ناترازی انرژی را رفع کرد.

چشم امید «انرژی» به برنامه هفتم است
مدیرعامل توانیر هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص دلایل افزایش خاموشی‌ها در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه بخش خانگی گفت: خطوط انتقال، شبکه‌ها، ترانسفورماتورها و حتی نیروگاه‌ها متأثر از دمای هوا هستند و با افزایش دما در هفته جاری، تولیدشان کم شد.
به گفته مصطفی رجبی مشهدی به ازای هر درجه افزایش دما حدود ۴۵۰ مگاوات از کل ظرفیت تولید کشور، کم می‌شود و ممکن است منجر به حوادثی شود که به صورت مقطعی خاموشی را در پی دارد.
سحنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: در فصل خیلی گرم سال هم در بخش تجهیزات و هم تولید معمولاً ظرفیت ذخیره داریم تا مشترکان، بار اضافی مصرف و مشکلات تأمین برق را حس نکنند یا کمتر حس کنند، اما در تابستان امسال در تهران رشد بی‌سابقه ۱۱درصدی مصرف را داشتیم. در سال‌های گذشته متوسط رشد تقاضای مصرف برق کشور ۴/۷درصد بود اما امسال این عدد به ۷/۸درصد افزایش یافته است. این افزایش مصرف در تهران باتوجه به اینکه مشترک صنعتی آنچنانی اضافه نشده، به برخی مشترکان خانگی برمی‌گردد که در سال‌های گذشته از کولرهای آبی استفاده می‌کردند، اما امسال از کولر گازی استفاده می‌کنند و روند استفاده از این کولرها رشد کرده است.
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: امسال در بخش انتقال و فوق توزیع تهران حدود هزارو۲۰۰ مگاولت آمپر ظرفیت جدید اضافه کرده‌ایم که شامل ترانسفورماتورهای فوق توزیع و انتقال است و اگر این اقدام‌ها را انجام نمی‌دادیم با مخاطرات بیشتری مواجه بودیم، ازاین‌رو مردم در ساعات پیک، مصرف برق را کاهش دهند تا حوادث شبکه به حداقل برسد. 
 وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، هفته آینده هوا دو سه درجه خنک‌تر، شرایط بهتر و حوادث کمتر می‌شود.
رجبی مشهدی همچنین در واکنش به نگرانی بخش خصوصی برای تشدید ناترازی انرژی اظهار کرد: در برنامه هفتم تدابیر خوبی برای افزایش ۳۰هزار مگاواتی در تولید و نیروگاه‌ها دیده شده که ۱۲هزار مگاوات از این رقم به نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر مربوط است و با اجرای آن ناترازی یا به حداقل می‌رسد یا برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.